lovely__angel (lovely__angel) wrote in zielony_anarch,
lovely__angel
lovely__angel
zielony_anarch

Nie ma biopaliw

W przyszlym roku 2 proc. energii w sprzedawanych na terenie UE paliwach powinno pochodzic ze zrodel odnawialnych. Polska nie ma szans na sprostanie tym zaleceniom. W przyszlym roku problemem moze byc tez brak surowca.
Rzad nie ma jeszcze pomyslu, jak wywiazac sie z obowiazku uzywania biopaliw w transporcie, okreslonego w jednej z dyrektyw UE (2003/30/WE). Ministerstwo Rolnictwa pracuje nad dwiema nowymi ustawami, ktore maja zastapic obowiazujaca ustawe, zakwestionowana czesciowo przez Trybunal Konstytucyjny. Nie ma jednak szans, by nowe prawo powstalo w tym roku.
Komisja Europejska zaleca, aby 2 proc. calosci energii, jaka zawieraja w sobie benzyny i olej napedowy uzywane do transportu, stanowila energia odnawialna. W przyszlym roku bedzie to niezwykle trudne do osiagniecia - twierdzi Wydzial Gospodarki Ziemia w Ministerstwie Rolnictwa.
PKN Orlen, najwiekszy producent paliw w Polsce, obliczyl, ze aby wywiazac sie z unijnych wymogow, zawartosc bioetanolu w polskiej benzynie powinna wyniesc 3,2 proc., a estrow metylowych w oleju napedowym - 2,12 proc. objetosci. W ubieglym roku branza paliwowa wprowadzila do obrotu 76,2 mln litrow bioetanolu, co stanowilo ok. 1,4 proc. ogolu sprzedawanych benzyn. W tym roku bedzie to prawdopodobnie o polowe mniej. W Polsce dotad nie sprzedawano biodiesla - oleju napedowego zmieszanego z estrami metylowymi powstajacymi z rzepaku.
Produkcja biokomponentow dodawanych do benzyny nie jest - zdaniem przedsiebiorcow - na tyle oplacalna, aby rozwijac ja na szeroka skale. Nieco inaczej jest w przypadku wspomnianych estrow metylowych. Ich wytwarzaniem w Polsce zajmuje sie tylko Rafineria Trzebinia. Rocznie moze wyprodukowac 100 tys. ton - wszystko jest sprzedawane do Niemiec. Rafineria zakontraktowala juz na przyszly sezon 80 tys. ton oleju od osmiu dostawcow, co pochlonie jedna czwarta krajowej produkcji rzepaku.
W przyszlym roku problemem moze byc brak surowca do produkcji biopaliw. W Niemczech budowane sa cztery duze instalacje do wytwarzania biodiesla. Moga one kupic cala polska produkcje rzepaku. W niemieckim Rostoku, Trzebinia buduje wlasna instalacje do produkcji estrow metylowych. Inwestycja ta, jak zapewnia spolka, zwrocic sie powinna w ciagu 3 lat.
Zaklady tluszczowe ADM Szamotuly, jedne z najwiekszych w Europie wytworcow olejow roslinnych miesiecznie eksportuje do Niemiec kilka tysiecy ton oleju rzepakowego z przeznaczeniem na biopaliwa.
Na brak zainteresowania nie narzekaja rowniez Zaklady Tluszczowe Kruszwica.
Na poczatku pazdziernika ubieglego roku Sejm przyjal ustawe o biokomponentach stosowanych w paliwach cieklych, czyli biopaliwach. Sa to paliwa z domieszka produktow pochodzenia roslinnego - estrow wytwarzanych z rzepaku i etanoli wytwarzanych ze zboz. Byla to juz trzecia proba stworzenia podstaw prawnych stosowania biopaliw w Polsce. Za pierwszym razem pod ustawa nie chcial sie podpisac prezydent, za drugim prace zablokowal marszalek Sejmu. Rowniez przyjety ostatecznie dokument budzi kontrowersje.
Rzecznik praw obywatelskich zaskarzyl go do Trybunalu Konstytucyjnego. Okazalo sie, ze ustawa jest niezgodna z polskim prawem. Chodzilo o to, ze producenci, dystrybutorzy i importerzy paliw byliby zmuszeni pod kara pieniezna do dodawania biokomponentow do benzyny i oleju napedowego. Konsumenci natomiast nie byliby informowani, ile biopaliwa znajduje sie w benzynie, ktora kupuja. Zaskarzone przepisy nie funkcjonuja, do tej pory nie uchwalono nowych.

Zrodlo: Rzeczpospolita
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments